Algemene Voorwaarden 

Versie 202308.1

Geldig vanaf: 01-08-2023

Groepsaccommodatie “De Aude Schúele”, gelegen aan de Badweg 1, 9166NC te Schiermonnikoog (“Accommodatie”), beschikbaar gesteld en ter verhuur aangeboden door Talsing B.V. (“Verhuurder”) – een bedrijf met statutaire zetel in Dalfsen en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 87280337, hanteert de volgende voorwaarden. De Accommodatie stelt huurder (“Contractant”) in staat de Accommodatie te huren voor recreatieve doeleinden en/of zakelijke doeleinden.

Door de Accommodatie te huren gebruiken, stemt de Contractant in met de hieronder vermelde voorwaarden. Mocht er een conflict ontstaan tussen hetgeen hier beschreven (“Algemene Voorwaarden”) en schriftelijk overeengekomen huurafspraken (“Huurovereenkomst”) of het Privacy Statement, dan prevaleren in volgordelijkheid eerst de Overeenkomst boven deze Algemene Voorwaarden en het Privacy Statement. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn daarmee enkel toegestaan indien deze zijn opgenomen in de Overeenkomst en afgeleverd door Talsing B.V. en ondertekend door de Contractant, waarin de specifieke afwijking per artikel wordt omschreven.

Artikel 1 – Definities

1.1. In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  • 1.1. Accommodatie: het totaal aan gebouwen en/of onderkomens inclusief omliggend terrein, gelegen aan de Badweg 1, 9166NC te Schiermonnikoog, kadastraal bekend gemeente Schiermonnikoog, sectie A, nummer 732, met alle toebehoren, inventaris en alle andere mee verhuurde zaken die Verhuurder ter beschikking stelt aan Contractant gedurende de loop van de Huurovereenkomst;
  • 1.2. Verhuurder: het bedrijf dat de Accommodatie ter beschikking stelt aan Contractant gedurende de loop van de Huurovereenkomst;
  • 1.3. Contractant: diegene die namens zichzelf, of namens een groep, de Huurovereenkomst met de ondernemer afsluit;
    • 1.3.a. Groep: het geheel aan individuen, inclusief de Contractant, dat krachtens de overeenkomst het recht heeft in de Accommodatie te verblijven;
    • 1.3.b. Groepsleden: degenen die onderdeel uitmaken van de Groep;
  • 1.4. Overeengekomen Huursom: de vergoeding die betaald wordt voor het gebruik van de Accommodatie, op de factuur is schriftelijk vermeld wat wel en niet in de prijs inbegrepen is;
  • 1.5. Kosten: alle kosten voor de ondernemer die samenhangen met de uitoefening van het recreatiebedrijf;
  • 1.6. Annulering: de schriftelijke beëindiging van de overeenkomst door de contractant vóór de ingangsdatum van het verblijf;
  • 1.7. Huursom: het totale bedrag waarvoor de Accommodatie wordt gehuurd voor de overeengekomen Huurperiode, inclusief overige kosten waaronder toeristenbelasting, schoonmaakkosten en eventuele naheffingen maar exclusief de borgsom;
  • 1.8. Huurperiode: de tijdsperiode waarop de Accommodatie wordt gehuurd door de Contractant, en waarop de Huurovereenkomst van toepassing is, met ingang van de eerste dag van de Huurperiode om 15.30 uur tot en met de laatste van de Huurperiode om 10.00 uur;
  • 1.9. Borgsom: het bedrag dat aan borg betaald moet worden voorafgaand aan de Huurperiode, en wat bij afwezigheid van schade of andere incidenten onverlet aan de Contractant wordt teruggestort na afloop van de Huurperiode;
  • 1.10. Huisregels: schriftelijk of elektronisch aangereikte gegevens en/of regels omtrent het gebruik van en het verblijf op, rond en in de Accommodatie;
  • 1.11. Huisregels: regels omtrent het gebruik van en het verblijf in de Accommodatie (en/of terreinen);
  • 1.12. Website: de online website van de Accommodatie, te vinden op url = http://www.deaudeschuele.nl/, inclusief alle subpagina’s en bijlagen.

Artikel 2 – Inhoud, duur, afloop en wijzigingen van de Overeenkomst

2.1. De overeenkomst tussen Verhuurder en Contractant betreft de tijdelijke verhuur van de Accommodatie aan de Groep voor recreatieve en/of zakelijke doeleinden voor de overeengekomen periode en overeengekomen prijs. Hieronder valt dus nadrukkelijk niet verhuur voor permanente bewoning.

2.2. De Huurovereenkomst komt tot stand door acceptatie van de reserveringsaanvraag van de Contractant door de Verhuurder. Verhuurder gaat er vanuit dat Contractant met instemming van alle Groepsleden deze overeenkomst aangaat.

2.3. De voorwaarden in dit document omschreven worden gepubliceerd op de Website. Contractant wordt geacht hier voorafgaand aan de huurperiode kennis van te nemen. Verhuurder publiceert wijzigingen in dit document steeds op deze plaats.

2.4. Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de aangegeven richtlijnen en Huisregels voor verblijf en gebruik. Hij draagt er zorg voor dat Groepsleden bekend zijn met de richtlijnen en Huisregels voor verblijf en gebruik en deze naleven.

2.5. Verhuurder gaat er van uit dat onder de verantwoordelijkheid van de Contractant met instemming van de Groepsleden deze overeenkomst wordt aangegaan.

2.6. De overeenkomst eindigt van rechtswege na het verstrijken van de overeengekomen periode, zonder dat daartoe een opzegging is vereist.

Artikel 3 – Reserveringen

3.1. Alleen reserveringsaanvragen van personen die 18 jaar of ouder zijn worden in behandeling genomen. Reserveringen door personen jonger dan die leeftijd zijn dan ook niet rechtsgeldig.

3.2. Verhuurder behoudt zich het recht om te allen tijde – zonder opgave van redenen – te weigeren een reservering in behandeling te nemen. Dit geldt voor alle reserveringsaanvragen, zowel mondeling/telefonisch als ook per e-mail of via de Website ingediend bij de Verhuurder.

3.3. Indien Verhuurder de reservering(saanvraag) in behandeling neemt, ontvangt Contractant een schriftelijke bevestiging. Binnen 14 dagen na verrichting van de reservering ontvangt Contractant een factuur.

Deze dient Contractant direct na ontvangst op juistheid te controleren. Eventuele onjuistheden dienen onmiddellijk medegedeeld te worden aan Verhuurder.

3.4. Indien Contractant binnen 14 dagen na verrichting van de reservering niet in het bezit van een schriftelijke bevestiging/factuur, dan dient Contractant contact op te nemen met Verhuurder.

3.5. Tussen Contractant en Verhuurder komt een overeenkomst tot stand op het moment dat Verhuurder de schriftelijke bevestiging van de reservering tevens factuur aan Contractant heeft verzonden.

3.6. De overeenkomst betreft de huur van de Accommodatie. De Huursom wordt overeengekomen op basis van de op dat moment geldende tarieven voor de Accommodatie. Indien er na vaststelling van de overeengekomen prijs onvoorziene kosten, lasten of heffingen aan de zijde van de Verhuurder optreden die direct op de Accommodatie, Contractant en/of Groepsleden betrekking hebben, kunnen deze aan Contractant worden doorberekend, ook na afsluiting van de Huurovereenkomst.

Artikel 4 – Betaling

4.1. Contractant is aan Verhuurder verschuldigd de overeengekomen Huursom, zoals vermeld in de schriftelijke bevestiging en tevens factuur van de reservering.

4.2. Toeristenbelasting: Contractant is behalve de Huursom ook toeristenbelasting verschuldigd die door Verhuurder moet worden afgedragen aan de Gemeente Schiermonnikoog.

4.3. Overige kosten kunnen aan de Contractant worden doorberekend voor zover deze door Verhuurder van tevoren zijn gespecifieerd op de factuur en/of in de Huurovereenkomst. Hierbij valt te denken aan nutsvoorzieningen, schoonmaakkosten of andere onvoorziene kosten.

4.3. Indien na vaststelling van de overeengekomen prijs, door een lastenverzwaring aan de zijde van Verhuurder, extra kosten ontstaan als gevolg van een wijziging van lasten en/of heffingen, die direct op de Accommodatie, Contractant en/of Groepsleden betrekking hebben, kunnen deze aan de Contractant worden doorberekend, ook na de afsluiting van de overeenkomst.

Artikel 5 – Betalingsvoorwaarden

5.1. Contractant dient de betalingen in euro’s te voldoen. Weergegeven bedragen zijn inclusief BTW.

5.2. Een aanbetaling van 50% van de totale Huursom moet binnen 14 dagen na bevestiging van de reservering worden voldaan.

5.3. Vervolgens dient het restant van de huursom uiterlijk 4 weken voor aankomst betaald te zijn. Het staat de Contractant vrij om eerder dan deze termijn de volledige Huursom te voldoen.

5.4 Bij een reservering binnen 4 weken voor aanvang van de Huurperiode moet de gehele Huursom ineens voldaan worden bij bevestiging van de reservering.

5.5. Als bij aankomst en ingang van de Huurperiode blijkt dat het reserveringsbedrag nog niet (volledig) is bijgeschreven op de bankrekening van Verhuurder, dan dient Contractant het (restant van het) reserveringsbedrag alsnog ter plekke te voldoen. Bij gebreke van een betaling kan Verhuurder de Contractant en Groepsleden het gebruik van de Accommodatie ontzeggen. Mocht blijken dat er door Contractant wel een betalingsopdracht was gegeven, maar het bedrag bij aankomst nog niet was bijgeschreven op de bankrekening van Verhuurder, dan zal restitutie van het teveel betaalde achteraf plaatsvinden.

5.4. Verhuurder is gerechtigd de Contractant en Groepsleden de toegang tot de Accommodatie te ontzeggen, onverminderd het recht van de ondernemer op volledige betaling van de overeengekomen prijs omdat Verhuurder het recht heeft Contractant dan de annuleringskosten in rekening te brengen (zie Artikel 6).

5.5. De door Verhuurder in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke kosten, met inbegrip van eventuele incasso kosten, na een ingebrekestelling, komen ten laste van Contractant en Groepsleden. Indien het totale bedrag niet tijdig is voldaan, zal na schriftelijke sommatie het wettelijk vastgestelde rentepercentage over het nog openstaande bedrag in rekening worden gebracht.

Artikel 6 – Annulering

6.1. Bij annulering betaalt Contractant een annuleringsvergoeding aan Verhuurder. Deze wordt als volgt bepaald:

  • 1.1. bij annulering meer dan 8 weken voor ingangsdatum van de Huurperiode vervalt enig annuleringsvergoeding en wordt de volledige aanbetaling die is betaald voor reservering aan Contractant gerestitueerd;
  • 1.2. bij annulering tot vier weken voor de ingangsdatum van de Huurperiode wordt de annuleringsvergoeding gelijkgesteld aan het bedrag van de aanbetaling en wordt deze niet gerestitueerd, maar wordt het overige deel van de Huursom kwijtgescholden.
  • 1.3. bij annulering binnen 4 weken voor de ingangsdatum van Huurperiode wordt de annuleringsvergoeding gelijkgesteld aan de volledige Huursom, en ontvangt Contractant dus een factuur voor het resterende deel van de Huursom.

6.2. Een uitzondering op hetgeen gesteld in 6.1. geldt wanneer er binnen 4 weken voor aanvang van de Huurperiode door een andere huurder voor dezelfde of een gedeelte van de Huurperiode een nieuwe reserveringsaanvraag wordt ingediend en betaald. In dat geval zal de vergoeding naar evenredigheid gerestitueerd worden aan Contractant, na aftrek van administratiekosten.

6.3 Indien Contractant binnen 24 uur na de overeengekomen datum zonder nadere kennisgeving niet is gearriveerd, wordt dit beschouwd als een annulering zoals beschreven onder 6.1.3.

Artikel 7 – Gebruik van de Accommodatie

7.1. Gebruik door derden van de Accommodatie is slechts toegestaan indien de Verhuurder daarvoor vooraf schriftelijke toestemming heeft gegeven. Het verkrijgen van deze toestemming én het gebruik van de Accommodatie door derden valt te allen tijde onder de verantwoordelijkheid van de Contractant.
7.2. Aan de gegeven toestemming zoals beschreven onder 7.1. kunnen voorwaarden worden gesteld, welke alsdan tevoren schriftelijk dienen te zijn vastgelegd.
7.3. Het is Verhuurder, Contractant en Groepsleden niet toegestaan de Accommodatie onder welke benaming dan ook en uit welke hoofde dan ook aan anderen dan de in de Huurovereenkomst genoemde personen in gebruik te geven, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen met Verhuurder.
7.4. Indien Contractant en Verhuurder zijn overeengekomen dat Contractant en/of één of meer Groepsleden worden vervangen, blijft de eerste Contractant hoofdelijk aansprakelijk tegenover Verhuurder voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de Huursom c.q. de annuleringskosten, de wijzigingskosten en eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 8 – Reglementen

8.1. Alle Groepsleden dienen zich te houden aan de door Verhuurder vastgestelde afspraken, vastgelegd in onder andere deze Algemene Voorwaarden en de Huisregels. Beiden worden gepubliceerd op de Website. Hierin staat een en ander beschreven over onder andere huisdieren, oplevering bij vertrek en geluidsnormen. Deze afspraken worden bekend verondersteld bij aanvang van de Huurperiode.

8.2. Conform de lokale verordeningen is Contractant en ieder Groepslid (indien hier om wordt gevraagd), verplicht zich bij de ’check-in’ te legitimeren.

8.3. Het is Contractant alleen toegestaan het aantal personen te laten verblijven in Accommodatie dat op de overeengekomen reservering staat vermeld. Het is Contractant nadrukkelijk nooit toegestaan meer dan 20 personen in de Accommodatie te laten verblijven.

8.4 Bij overtreding van op enigerlei wijze overeengekomen regels en/of bij het niet opvolgen van aanwijzingen behoudt Verhuurder zich het recht de Contractant en ieder ander Groepslid te verwijderen zonder dat restitutie van de huursom of een gedeelte daarvan plaatsvindt. Indien Contractant en/of Groepsleden nalaten de Accommodatie te ontruimen, is Verhuurder gerechtigd op kosten van de Contractant de Accommodatie te laten ontruimen. Ditzelfde geldt nadrukkelijk indien:

  • 4.1. Contractant en/of Groepsleden de verplichtingen uit deze Algemene voorwaarden, de Huurovereenkomst, de Huisregels en/of de overheidsvoorschriften niet of niet behoorlijk naleeft of naleven en wel in zodanige mate dat naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid van Verhuurder niet kan worden gevergd, dat de overeenkomst wordt voortgezet;
  • 4.2. Contractant en/of Groepsleden ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, overlast aan Verhuurder en/of anderen bezorgt/bezorgen, of indien de Contractant en/of Groepsleden de goede sfeer in de Accommodatie, op het terrein of in de directe omgeving van het terrein bederft/bederven;
  • 4.3. Contractant en/of Groepsleden, ondanks waarschuwingen door gebruik van het groepsverblijf in strijd met de bestemming van het terrein handelt/handelen.

Artikel 9 – Borgsom, onderhoud en schade

9.1 Verhuurder berekent vooraf een borgsom door aan de Contractant. In het geval de borgsom niet tijdig volgens de afspraken is voldaan, is Verhuurder gerechtigd Contractant en de Groepsleden de toegang tot en het gebruik van de Accommodatie te ontzeggen.

9.2. Indien Contractant met betaling van de borgsom in gebreke blijft, is Verhuurder bovendien gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden (annuleren).

9.3 De borgsom of het eventuele restant daarvan wordt binnen 14 dagen op bankrekening van Contractant gerestitueerd indien Contractant en groepsleden de Accommodatie naar behoren achterlaat. Eventuele aanspraken op schadevergoeding worden door deze restitutie niet te niet gedaan.

9.4. Eventuele schade dient door Contractant onmiddellijk gemeld te worden aan Verhuurder. Dit wordt met de borgsom verrekend, tenzij Contractant kan aantonen dat het ontstaan van de schade niet is te wijten aan schuld van Contractant of andere Groepsleden.

9.5. Contractant en Groepsleden dienen bij vertrek de Accommodatie opgeruimd en veegschoon achter te laten. Indien schoonmaakwerkzaamheden de standaardkosten á €200,00 overschrijden, dan zullen deze door de Verhuurder naar rato en redelijkheid worden afgetrokken van de te restitueren borg.

9.6 Indien schade aan de Accommodatie is terug te leiden tot Contractant en/of één of meer Groepsleden, en de schade naar redelijkheid het bedrag van de borgsom á €300,00 overschrijdt, zal het overige deel van de schadevergoeding per factuur aan Contractant worden doorgerekend.

Artikel 10 – Aankomst en vertrek 

10.1. De gehuurde Accommodatie kan op de overeengekomen dag van aankomst op de vastgestelde aankomsttijd (standaard vanaf 15.30 uur) worden betrokken. Afwijkende afspraken over tijden zijn slechts geldig indien dit schriftelijk tot 2 dagen voor de aankomst dag is overeengekomen of op de dag zelf mondeling overeengekomen.

10.2. Indien het gebruik van de Accommodatie en/of andere faciliteiten eerder wordt beëindigd dan op de overeengekomen datum en tijd (standaard tot uiterlijk 10.00 uur), zoals ook vermeld op de bevestiging van de reservering, heeft Contractant geen recht op restitutie van (een gedeelte van) de Huursom en/of kosten.

Artikel 11 – Privacy, intellectueel eigendom en verwerking van persoonsgegevens

11.1. Alle rechten berustend op de Accommodatie, het omliggende terrein en eventuele bijgebouwen, evenals alle inhoud van de Website is direct of indirect eigendom van Verhuurder. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

11.2. Persoonsgegevens van Contractant en/of Groepsleden worden verwerkt via de Website en/of via een reserveringsaanvraag langs andere weg. Contractant garandeert dat hij toestemming heeft of een andere Groepsleden voor de verwerking van persoonsgegevens

Artikel 11 – Overmacht, wijzigingen en opzegging

11.1. In het geval Verhuurder (al dan niet tijdelijk) niet in staat is om de Huurovereenkomst geheel of gedeeltelijk uit te voeren door overmacht van welke aard dan ook, zal hij Contractant zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en een wijzigingsvoorstel voorleggen (voor een andere accommodatie / andere periode etc.).

11.2. Verhuurder behoudt zich het recht voor enig wijzigingsvoorstel af te wijzen. Contractant heeft op voorhand geen recht op kwijtschelding en/of teruggave van (het reeds betaalde deel van) de Huursom. Indien aanspraak gemaakt kan worden op vergoeding door een reisverzekering zal Verhuurder zich meewerkend opstellen.

11.3. Verhuurder heeft te allen tijde het recht met onmiddellijke ingang de overeenkomst op te zeggen, indien bij reservering persoonsgegevens van Contractant en/of Groepsleden onvolledig en/of onjuist worden opgegeven. In een dergelijk geval vindt geen restitutie plaats van de Huursom of een gedeelte daarvan.

11.4. Verhuurder heeft te allen tijde het recht met onmiddellijke ingang de overeenkomst op te zeggen en Contractant en/of Groepsleden toegang tot de Accommodatie te ontzeggen indien Contractant en/of Groepsleden eerder de toegang tot de Accommodatie werd geweigerd maar de nieuwe boeking onder een andere naam plaatsvond.

Artikel 12 – Aansprakelijkheid

12.1. Verhuurder aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor diefstal, verlies of schade van of aan zaken dan wel personen, van welke aard ook, direct voor, tijdens en/of direct na het verblijf.

12.2. Verhuurder aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor fysiek of mentaal lichamelijk letsel opgelopen tijdens het verblijf c.q. de Huurperiode van Contractant en/of Groepsleden in de Accommodatie.

12.3. Verhuurder is niet aansprakelijk voor de gevolgen van weersinvloeden of andere vormen van overmacht waardoor Contractant en/of Groepsleden al dan niet vermeende schade ondervindt.

12.4. Contractant vrijwaart Verhuurder voor alle aanspraken ter zake van schade van derden die (mede) het gevolg zijn van enig handelen of nalaten van Contractant of Groepsleden, andere gebruikers, of derden die zich op in of rondom de Accommodatie bevinden.

12.5. Contractant is jegens Verhuurder aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door het doen of (na)laten van Contractant en/of (een van) Groepsleden, voor zover het gaat om schade die aan Contractant en/of (een van) Groepsleden kan worden toegerekend.

12.6. De aansprakelijkheid van Verhuurder voor enige schade, waaronder maar niet beperkt tot letsel- en overlijdensschade, is beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van Verhuurder vergoedt.

Artikel 13 – Klachten

13.1. Bent u van mening dat u een rechtvaardige klacht heeft met betrekking tot uw verblijf, neem dan direct contact op met uw contactpersoon van Verhuurder, zodat die de mogelijkheid krijgt per omgaande een mogelijke oplossing te zoeken.

13.2. Op alle geschillen met betrekking tot de Huurovereenkomst is het Nederlands recht van toepassing. Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen. Contractant en/of Groepsleden dienen hun klacht binnen 14 dagen na het ontstaan schriftelijk aan Verhuurder te hebben voorgelegd.

Artikel 14 – Overige bepalingen

14.1. Deze Algemene Voorwaarden valt onder het Nederlands recht.

14.2. Als er geen minnelijke schikking kan worden bereikt zullen eventuele geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement Overijssel.

14.3. Verplichtingen die ook na beëindiging van de Huurovereenkomst blijven bestaan, blijven geldig.

14.4. Als een bepaling van deze Algemene voorwaarden nietig is, blijft de rest van de Algemene voorwaarden geldig. De partijen zullen dan nieuwe bepalingen vaststellen om zoveel mogelijk aan de oorspronkelijke bedoeling van de Algemene Voorwaarden te voldoen.

14.5. Contractant mag zijn rechten en verplichtingen uit deze Algemene Voorwaarden alleen overdragen aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van Verhuurder, behalve in geval van overdracht van de gehele onderneming of het betrokken onderdeel daarvan.